Naše škola
Pro ilustraci uvedu jeden příklad: Škola se v rámci ekologické výchovy rozhodla ve svém okolí vybudovat naučnou stezku. Což mimo jiné obnáší pojmenovat třeba stromy. V hodině přírodopisu žáci určí o jaký strom jde a vyhledají všechny dostupné informace.
V hodině českého jazyka z vyhledaných informací sestaví krátký a pravopisně správný text, který má strom stručně charakterizovat. V hodině pracovních činností vyrobí tabulku, na který se informační text připevní. V hodině informatiky, se ve wordu učí daný text zformátovat… Každý strom, keř či jiný vytrvalý porost na území školy, prošel výukou. Každá třída se může nějak zúčastnit, v konečném výsledku je naučná stezka dílem celé školy, všech žáků i učitelů. Cílem školy je naučit své žáčky nejen ekologicky žít, ale i myslet, projektů, do kterých se žáci zapojili, je spousta. Musím se přiznat, že to, co jsem zpočátku, kdy do této školy chodil můj starší syn, považovala za módní vrtoch školy, změnilo mé vnímání práce učitelů, protože většina toho, co své žáky o ekologii učí, je nad rámec jejich povinností. A jak jsem měla nedávno možnost osobně se přesvědčit na Ekokonferenci, kterou škola na žádost svých žáků uspořádala ku příležitosti získání mezinárodního titulu Ekoškola. Tam jsem na vlastní oči viděla radost žáků, kteří připravili prezentaci, kterou své rodiče a přítomné hosty seznámili se svojí prací, s tím, jak si přejí dále žít. Ti žáci a bylo lhostejno, zda jsou to třeťáčci či osmáci, byli hrdí na svou školu. Jsem moc ráda, že mého syna učí ti, kteří dokázali běžné učení pojmout a vštípit žákům tak, aby pochopili, že se učí pro svou budoucnost a život, tak aby žáci pochopili, že oni sami svět kolem sebe ovlivňují. Že je v silách každého z nich dělat život lepší.
A co vaše škola? Jak ovlivňuje Vaše děti a tím i Vaší budoucnost? Napište nám o svých zkušenostech.